הַג'- וְעוֹבֵר עַל פֶּשַׁע
זוֹ מִדָּה גְּדוֹלָה שֶׁהֲרֵי אֵין הַמְּחִילָה עַל יְדֵי שָׁלִיחַ אֶלָּא עַל יָדוֹ מַמָּשׁ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּדִכְתִיב (תהלים קל, ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה וְגוֹ' וּמַה הִיא הַסְּלִיחָה שֶׁהוּא רוֹחֵץ הֶעָוֹן כְּדִכְתִיב (ישעיה ד, ד) אִם רָחַץ אֲדֹנָי אֵת צֹאַת בְּנוֹת צִיּוֹן וְגוֹ׳ וְכֵן כְּתִיב (יחזקאל לו, כה) וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וְגוֹ' וְהָיִינוּ וְעוֹבֵר עַל פֶּשַׁע שׁוֹלֵחַ מֵימֵי רְחִיצָה וְעוֹבֵד וְרוֹחֵץ הַפֶּשַׁע
וְהִנֵּה מַמָּשׁ כִּדְמוּת זֶה צָרִיךְ לִהְיוֹת הָאָדָם שֶׁלֹּא יֹאמַר וְכִי אֲנִי מְתַקֵּן מַה שֶׁפְּלוֹנִי חָטָא אוֹ הִשְׁחִית, לֹא יֹאמַר כָּךְ שֶׁהֲרֵי הָאָדָם חֹטֵא וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעַצְמוֹ שֶׁלֹּא עַל יְדֵי שָׁלִיחַ מְתַקֵּן אֶת מְעֻוָּת וְרוֹחֵץ צֹאַת עֲוֹנוֹ
וּמִכָּאן יִתְבַּיֵּשׁ הָאָדָם לָשׁוּב לַחֲטֹא שֶׁהֲרֵי הַמֶּלֶךְ בְּעַצְמוֹ רוֹחֵץ לִכְלוּךְ בְּגָדָיו
ועובר על פשע – אומר הרמ״ק שזו מידה גדולה
בכדי להבין את עומק הסליחה וגדלותו של הקב״ה צריך להבין עד כמה ולאן מגיע הפגם והחטא שלנו. לפני מה שלמדנו עד כה במידות הקודמות שהפגם והחטא מגיעים לשורשם שהוא בעליונים ממש
הפגם יכול להתרחש בכל העולמות בכל מדרגה החל מעולם העשיה ועד עולם האצילות או באחד הספירות ובכל כוח אפשרי שברא לנו הבורא יתברך
כי ידוע שיש עברות של תעשה ולא תעשה וכל עברה לפי החומרה שלה
וכנגד כל פגם ועברה נוצרת תוצאה שמחריבה את השפע בעולמות עליונים
בכל עברה שעושה האדם פוגם ברוחו ונפשו והיא אינה שלמה כשהיתה
כי היא מוקפת בכוחות הטומאה ומקיפה את האדם עצמו והולכת לפניו עד ליום הדין
אומר הרמ״ק שבורא עולם בכבודו ובעצמו סולח לנו ולא על ידי שליח
זאת אומרת שבורא עולם מעביר עלינו אור עליון אשר בא מתקן ומטהר את העברות שיצרנו עד שאנחנו מתוקנים כבתחילה מהתיקון ועד סילוק העברה מכל העולמות בכללותן
לפי לשון הרמ״ק בורא עולם רוחץ אותנו וכפי לשונו שרחץ צואת בנות ציון
על ידי מים טהורים. שאדם עושה תשובה אמיתית שהיא המקור לטהרה שמגיע משורש העולמות שנקרא עולם התשובה. בנפש החיים מכנים את עולם התשובה עולם החירות ומשם נמשך אור עליון קדוש שהוא מי מקווה טהרה לרחוץ ולטהר כל לכלוך ופסולת מכוחות הטומאה ואז הם בטלים וכלים וזה עניין הכתוב אם רחץ השם צואת בנות ציון
ידוע שיש לבורא שתי הנהגות הנהגת המשפט והנהגת הרחמים
והתומר דבורה מלמד אותנו איך לעורר את הנהגת הרחמים
על ידי הבנת וקיום י״ג מידות הרחמים אנחנו עוברים מהנהגת המשפט להנהגת הרחמים ששם אין מגיעים החטאים כלל
עוד אפשר לראות שדווקא ע״י החטא והמחילה מתגלה לנו אהבתו וחסדו של השם יתברך כלפינו
לכן אומר הרמ״ק שזו מידה גדולה
כי עולם החירות זה עולם שהוא למעלה מהנהגת המשפט והוא אך ורק בידו של הקב״ה לכן אין הסליחה על ידי שליח
וגם יסורים שבאים על האדם יש להבין שזה טיהור הנפש של האדם בעולם התיקון ועדיף לנו לתקן בעולם התחתון מבעליון לשם כך ירדנו לפה
מכאן אומר לנו הרמ״ק גם שאנחנו רואים אדם עושה טעות עלינו לעזור לו לתקן ולא לומר אם הוא טעה חלילה, הוא יתקן עצמו את הטעות שאין הקב״ה עושה כך
כי כמו שהמלך רוחץ את הטעיות שלנו בכבודו ובעצמו
הרי אין ביכולתו של מלאך או שליח לנהוג ממידת הרחמים וזו מידת שאך ורק לבורא עולם ישנה האפשרות לתקן ומשם נאמר כי עמך הסליחה – עם הקב״ה
בורא עולם בכבודו ובעצמו רוחץ לכלוך בגדנו וצריך להתבייש לחזור על המעשים
דוגמה לאבא יקר שכל חייו טיפל בבנו היחיד באהבה ונתינה שאין כמותה
והגיע האבא לגיל מופלג והבן ברב אהבתו ודאגתו לאביו התקין מצלמות בכל הבית לעקוב שאביו מוגן והכל תקין בכל שעות היממה
באחד הימים יצא הבן הבן לארוע ושתה מעל מה שצריך לאחר הארוע חזר לבית אביו המבוגר שהוא שיכור ואינו בדעתו. מיד שנכנס לבית הקיא את נפשו וכמעט שהתעלף בפתח הדלת
האבא שראה את הנעשה בשאריתי כוחותיו ובגילו המופלג רחץ ניקה את הבן והוביל אותו למיטתו
למחרת בבוקר כהרגלו של הבן הוא פתח את צילומי הלילה מהמצלמות שהתקין וראה את הבושה שאביו המבוגר היה צריך לנקות ולרחוץ
כמה הוא צריך להתבייש שכך עשה ואין אפשרות שיחזור על הטעות שוב לעולם
״יהי שם כבוד מלכותו לעולם ועד״